Jesteś tutaj: ekonubezpieczenia.pl > Kredyty > Karty kredytowe – zbawienie czy przekleństwo?

Popyt i podaż

Bez pojęć popytu i podażu nie może istnieć ani ekonomia, ani rynek. Popyt i podaż Jednak co kryje się pod tymi określeniami?

Popyt to nic innego, jak zainteresowanie dobrem, przy wzięciu pod uwagę jego cenę oraz konkretny okres czasu. I to właśnie cena jest głównym czynnikiem, który wpływa na popyt, choć nie jedynym. Znaczenie ma również gust i dochody konsumentów oraz inne czynniki. Mogą go wywołać również czynniki społeczne oraz wywoływanie pewnych efektów, które zachęcają lub zniechęcają konsumentów do zakupu danego dobra. Efekty mogą być prestiżowe, snobizmu czy owczego pędu i warunkują naszą chęć do zakupu. Efekt Veblena, inaczej wspomniany efekt prestiżowy to model popytu, który wzrasta wraz z ceną dobra, dzięki temu można zademonstrować społeczeństwu możliwości konsumpcyjne swojego gospodarstwa domowego. Popyt i podaż Efekt owczego pędu polega na podążaniu na modą, na zasadzie czynnika „inni mają, to ja też chcę”. Jego odwrotnością jest efekt snobizmu, który sprawia, że dane gospodarstwo domowe kupuje to, co nie jest używane przeciętnie, demonstrując w ten sposób swoją niezależność i oryginalność.

Podaż to natomiast zjawisko odwrotne do popytu. Jest to ilość dobra, oferowanego w sprzedaży w konkretnym czasie, warunkowana głównie ceną, choć wpływ mają również koszty produkcji czy poziom uprzemysłowienia.

Prawo popytu i podaży przedstawiają odpowiednie krzywe. Krzywa popytu przedstawia sytuację, gdy ze wzrostem ceny danego dobra, zmniejsza się na nie popyt. Odwrotna sytuacja ma miejsce przy krzywej podaży, gdzie cena dobra warunkuje wzrost podaży tego dobra.

Ekonomia dąży do tego, by stworzyć sytuację równowagi rynkowej, Popyt i podaż która polega na tym, że popyt na dobro przy danej cenie, jest równy podaży przy zachowaniu ceny.

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany żeby zostawić komentarz.